PROGRAM SZKOLENIA „OD NAUCZYCIELA DO TRENERA”.
SZKOLENIE PROWADZĄ TRENERZY EDUNATION:
PANI ANNA POPŁAWSKA, PANI AGNIESZKA KRUSZYŃSKA, PANI LUIZA WÓJTOWICZ-WAGA.
WPROWADZENIE – KIM JEST TRENER NAUCZYCIELI?
- Kim jest trener?
- Czym się różni trener od prezentera?
- Jakie umiejętności powinien mieć trener nauczycieli a jakie prezenter konferencyjny?
- Czym się różnią różne formy szkoleniowe: szkolenie, warsztat, mentoring, coaching?
MODUŁ 1 – JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRE SZKOLENIE?
Lekcja 1 – Badanie potrzeb szkoleniowych
- Skąd wiedzieć, z czego szkolić nauczycieli?
- Jak odpowiednio zbadać potrzeby nauczyciela? Jakich metod i narzędzi użyć?
- Ankiety, obserwacje, wywiady czy eksperymenty – jak najlepiej badać potrzeby?
- Czym jest potrzeba szkoleniowa, a czym zachcianka szkoleniowa?
- Jak odpowiednio zbadać potrzeby decydenta lub właściciela szkoły?
- Które potrzeby są ważniejsze – nauczycieli czy właściciela szkoły?
Lekcja 2 – Przygotowanie programu szkolenia nauczycieli/lektorów
- Jak przygotować program w oparciu o zbadane potrzeby i zaplanowany cel?
- Jak zaplanować efektywnie czas?
- Jakie są etapy przygotowania szkolenia i jaką powinno mieć ono strukturę?
- Czym są ćwiczenia pasywne, a czym aktywne?
- O jakich efektach pamięciowych nie możesz zapomnieć planując szkolenie dla nauczycieli?
- Jakie są ograniczenia dorosłych w zdobywaniu wiedzy i jak działa ich pamięć?
- Jak sterować szkoleniem, uwzględniając te elementy?
MODUŁ
2 – OTWIERANIE SZKOLEŃ
Lekcja 3 – Rozpoczęcie szkolenia
- Jak dobrze rozpocząć szkolenie nauczycieli/lektorów?
- Jak nawiązać kontakt z grupą nauczycieli i z jej pojedynczymi uczestnikami?
- Co to są dobre lodołamacze?
- Jak zbudować bezpieczeństwo nauczycieli na początku procesu szkoleniowego?
- Jak zbadać nastawienie nauczycieli do szkolenia i trenera?
- Jak zbadać potrzeby nauczycieli i ich poziom motywacji?
Lekcja 4 – Pierwsze wrażenie
- Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
- Jak zbudować swoją wiarygodność jako trener nauczycieli?
Lekcja 5 – Cele szkolenia – wyznaczanie i weryfikacja
- Jak sprawdzać, z jakimi celami świadomymi i ukrytymi przyszli na szkolenie nauczyciele i lektorzy?
- Jak weryfikować pod koniec szkolenia, czy cele nauczycieli zostały osiągnięte?
- Co to jest „teoria celów”?
- W jakie cele angażujemy się najbardziej?
- Jak na osiąganie celów szkolenia nauczycieli wpływa bezpośrednia gratyfikacja i czym ona jest?
MODUŁ 3 – METODY AKTYWIZOWANIA GRUP
Lekcja 6 – Poziom energii w grupie
- Jak dbać o poziom energii w grupie szkoleniowej?
- Jak organizować pracę w zespołach nauczycieli?
- Jak podnosić poziom energii i jak go obniżać?
Lekcja 7 – Dyskusja rozwojowa
- Jak zadawać dobre pytania w trakcie szkolenia (kiedy pytania otwarte, kiedy zamknięte, kiedy odbijające, kiedy kontrolne, kiedy odraczające)?
- Jak prowadzić dyskusję nauczycieli? Jak reagować, gdy uczestnik ma pytanie do trenera?
- Jakie zadania ma trener w trakcie prowadzenia dyskusji?
- Jak motywować uczestników do wymiany doświadczeń?
Lekcja 8 – Kreatywność
- Jak podnosić poziom kreatywności nauczycieli szkolenia? Od czego on zależy?
- Jaki jest wachlarz metod kreatywnych?
Lekcja 9 – Drama
- Scenki, odgrywanie ról – po co organizować takie formy szkoleniowe?
- Czy zabawa w teatr ma szkoleniowy sens?
Lekcja 10 – Atmosfera w sali
- Jakie są metody i strategie poprawiania nastroju w grupie nauczycieli?
- Jak możesz wpłynąć na atmosferę w grupie szkoleniowej?
MODUŁ 4 – TECHNOLOGICZNE WSPOMAGANIE SZKOLENIA
Lekcja 11 – Zacznijmy od podstaw
- Jaki sprzęt będzie Ci potrzebny podczas prezentacji, jaki zapewni Ci komfort pracy, a jaki może uratować Ci życie w razie, gdy napotkasz problem?
- Czym się różni HDMI i VGA i dlaczego warto znać różnicę?
- Jaki prezenter kupić i czy w ogóle warto go mieć?
- Co ma w swojej magicznej torbie trener, który chce być gotowy na różne rzeczywistości, które spotyka na salach szkoleniowych?
Lekcja 12 – Prezentacja
- Skąd brać ładne grafiki i legalne zdjęcia do swoich prezentacji?
- W jaki sposób można poprowadzić szkolenie na innym narzędziu, niż poczciwy Power Point?
Lekcja 13 – Materiały szkoleniowe
- Jakie narzędzia pozwolą przygotować Ci atrakcyjne wizualnie materiały szkoleniowe, jak je udostępniać elektronicznie?
- Jak stworzyć elektroniczny ebook szkoleniowy?
Lekcja 14 – Ankiety i feedback ze szkolenia
- Jakie narzędzia pozwolą zebrać Ci feedback przed lub po szkoleniu?
Lekcja 15 – Houston we have a problem
- Jakie problemy z technologią najczęściej mogą Ci się przydarzyć i jak można się na nie przygotować, lub jak ich uniknąć?
- Co zrobić, gdy potrzebujesz internetu podczas prezentacji, a wifi nie działa?
- Co zrobić, gdy rzutnik lub komputer nie działa, a bez slajdów nawet nie chcesz myśleć o przeprowadzeniu szkolenia?
MODUŁ 5 – WEBINARIA – PROWADZENIE WEBINARÓW
Lekcja 16
- Promocja szkoleń na webinariach i FB live – jak, dlaczego i o czym warto pamiętać?
Lekcja 17
- Trochę techniki i człowiek się nie gubi – wybieramy odpowiedni program.
Lekcja 18
- Trochę techniki i człowiek się nie gubi – wybieramy odpowiedni sprzęt.
Lekcja 19
- Webinaria a FB live – jaka jest różnica i jak to zrobić w mediach społecznościowych?
MODUŁ 6 – PREZENTACJE – PRZYGOTOWYWANIE PROFESJONALNYCH PREZENTACJI W POWER POINT
Lekcja 20
- Wybór stylu graficznego, spójność graficzna i kolorystyczna.
Lekcja 21
- Tworzenie slajdu, formatowanie slajdu, ilość informacji na slajdzie.
Lekcja 22
- Ustawianie animacji.
Lekcja 23
- Multimedia w prezentacji: ustawienie dźwięku i filmów.
Lekcja 24
- Źródła legalnych zdjęć.
MODUŁ 7 – TRUDNE SYTUACJE W TRAKCIE SZKOLENIA
Lekcja 25 – Przyczyny trudnych sytuacji
- Jakich trudnych sytuacji możesz się spodziewać w grupie nauczycieli w trakcie szkolenia?
- Jakie mogą być przyczyny konfliktu między nauczycielami w trakcie szkolenia?
- Czy konflikt może być dobry?
- Jak pracuje się na potrzebach uczestników w celu uniknięcia trudnych sytuacji?
Lekcja 26 – Co robić?
- Jakie są ogólne dyrektywy w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami w trakcie szkolenia nauczycieli?
- Jakie zasady regulują radzenie sobie z trudnymi sytuacjami?
Lekcja 27 – Komunikacja w konflikcie
- Jak zarządzać komunikacją w trakcie trudnej sytuacji?
- Jak efektywnie stosować komunikat „ja”?
- Jakie są blokady w komunikacji w trakcie szkolenia nauczycieli?
Lekcja 28 – Aktywne słuchanie w trakcie szkolenia
- Co utrudnia uczestnikom zrozumienie się w trakcie szkolenia?
- Jakie techniki ułatwiają aktywne słuchanie?
Lekcja 29 – Stres
- Jak radzić sobie ze stresem przed i w trakcie szkolenia?
MODUŁ 8 – ANDRAGOGIKA, CZYLI JAK UCZĄ SIĘ NAUCZYCIELE
Lekcja 30 – Andragogika – zasady ogólne
- Kim był Thorndike i jak przełożyć jego zasady uczenia się dorosłych na środowisko uczących się nauczycieli?
- Co to właściwie jest uczenie się?
- Kiedy zmiana jest zmianą?
Lekcja 31 – Cykl Kolba
- Jak przełożyć Cykl Kolba (cykl uczenia się dorosłych) na środowisko uczących się nauczycieli?
- Co jest podstawowym źródłem wiedzy dla dorosłych?
Lekcja 32 – Motywacja
- Czym jest motywacja zewnętrzna i wewnętrzna nauczyciela szkolącego się?
- Jaki wpływ ma trener na poziom motywacji grupy?
Lekcja 33 – Mechanizmy dynamiki grupowej
- Co to jest wpływ społeczny?
- Co jest bardziej efektywne – praca w grupie czy praca indywidualna?
- Jakie typowe zachowania przejawiają nauczyciele w grupach szkoleniowych?
- Jakie role grupowe przyjmują nauczyciele w grupach?
MODUŁ 9 – BADANIE EFEKTYWNOŚCI SZKOLENIA
Lekcja 34 – Kirkpatrick i jego poziomy
- Na jakich poziomach badamy efektywność przeprowadzonego szkolenia wśród nauczycieli?
- Co to są poziomy Kirkpatricka?
- Czy wystarczy, że szkolenie się podobało i czy w ogóle powinno nas to obchodzić?
MODUŁ 10 – FEEDBACK – PROSZĘ I DAJĘ
Lekcja 35 – Trener daje feedback
- Czym jest feedback? Jaka jest jego natura?
- Czego nie powinno się robić, udzielając informacji zwrotnej?
- Czy jest ogólny model udzielania informacji zwrotnej?
Lekcja 36 – Trener prosi o feedback
- Jak otworzyć się na informację zwrotną na swój temat?
- Jak poradzić sobie ze strachem związanym z oczekiwanym feedbackiem?
- Dlaczego komunikacja jednokierunkowa nie działa dobrze w trakcie szkolenia?
MODUŁ 11 – ROZWÓJ TRENERA
Lekcja 37 – 12 głównych grzechów trenerskich
- Jakie główne błędy popełniają trenerzy i jak im zapobiegać?
- Jak umiejętnie wyznaczyć sobie krótko- i długotrwałe trenerskie cele rozwojowe?
- Jak budować swoją trenerską asertywność?
Lekcja 38 – Jestem trenerem i co dalej?
- Jaki jest Twój indywidualny styl trenerski?
- Jak powinieneś rozwijać swoją wiedzę?
- Jak kształtować swoją postawę trenerską?
- Jak budować świadomość swoich mocnych i słabych stron?
Lekcja 39 – Umiejętności trenerskie. Podsumowanie
- Zasady, które pomogą Ci podążać w kierunku stawania się dobrym trenerem.